GAHARU : PENGENALAN


POKOK GAHARU (AGARWOOD/AQUILARIA SP)

Pokok gaharu juga di kenali sebagai Agarwood adalah dari genus Aquilaria.
Kandungan resin yang terdapat dalam gaharu atau alkaloid seperti sesquiterpenes, sesquiter-pene alcohol, kompoun oxygenated dan chromone, agarospiral, jinkohol-eramol dan jinkool yang menghasilkan aroma wangi gaharu.
Kayu pokok gaharu digunakan dalam industri kotak pembungkus, papan lapis, cenderamata, perabot, kasut wanita, chopstick dan lain-lain. Manakala minyak gaharu pula diguna untuk upacara keagamaan Cina, Unanai, Ayurvedic dan Tibet serta digunakan sebagai pengharum rumah di Timur Tengah. Di Papua New Guinea sebagai ubat-ubatan tradisional. Ianya juga digunakan sebagai bahan wangian dan kosmetik.





• Permintaan untuk gaharu semakin tinggi walaupun pengeluaran semakin berkurangan menyebabkan harganya semakin meningkat setiap tahun. Kebanyakan gaharu dieksport kepada. pemborong-pemborong di Singapura, Timur Tengah, Hongkong dan Taiwan.
• Harganya boleh mencecah sehingga RM14-18 ribu sekilogram untuk gred Double Super. Malahan harga pasaran untuk minyak gaharu juga amat tinggi iaitu RM45 ribu/kg (kaedah penggredan kualiti kayu dan minyak masih belum dipiawaian dan bergantung kepada penjual dan pembeli).
• Asia Tenggara mengeksport gaharu bernilai RM48.3 million ke Arab Saudi dan bekalan hanya memenuhi 20% daripada permintaan pasaran.
• Buat masa ini, kebanyakkan gaharu dikeluarkan daripada hasil hutan dan amat terhad. Tanpa penanaman semula. spesis ini akan terus diancam kepupusan disebabkan aktiviti pengambilan gaharu.
• Penanaman gaharu di Malaysia masih baru dan belum popular, tetapi di negara lain seperti Indonesia, Thailand dan Kemboja sudah lama diusahakan. Malah ia mendapat sokongan yang amat kuat daripada pihak agensi kerajaan mereka dari segi modal dan teknologi.
• Keseluruhan pokok gaharu (batang, daun & akar) berguna dan dapat dikomensilkan.

No comments:

Post a Comment