GAHARU : INOKULASI

Teknik inokulasi pokok karas untuk menghasilkan gaharu yang bermutu tinggi sering menjadi persoalan. Bagaimanakah teknik yang benar-benar berkesan untuk menghasilkan teras . Atau hanya dapat diproses menjadikan minyak sahaja ?.

Gaharu merupakan salah satu komoditi hasil hutan bukan kayu. Ia menjadi rebutan kerana hasilnya yang cukup tinggi . Sebelum penemuan teknik inokulasi ianya bergantung sepenuhnya kepada gaharu yang terjadi sendiri dihutan asli di Asia. Pada masa sekarang teknik penghasilan gaharu secara moden telah ditemui oleh pakar yang membuat R&D dalam bidang ini. Teknik inokulasi ini dilakukan sumber gaharu tidak bergantung pada sumber semula jadi sahaja.

Menurut pakar-pakar dalam bidang ini pokok yang hendak diinokulasi mestilah sihat. Saiz pokok hendaklah melebihi 15 cm diameter. Bergantung kepada spesis yang digunakan biasanya pokok tersebut berumur 5 hingga 7 tahun.


Bahan yang digunakan untuk inokulasi bergantung kepada syarikat pengeluarannya. Pada masa sekarang masih sukar diperolehi dalam pasaran terbuka. Tekniknya pula terdapat berbagai cara dan kaedah.

Secara umumnya kaedah yang digunakan adalah dengan menebuk llubang pada batang, akar dan ranting pokok karas. Besar lubang ialah 3mm. Jarak antara lubang bergantung kepada teknik yang digunakan.

Siapkan inokulum cair dan suntikkan kedalam lubang sebanyak 1cc perlubang. Selepas itu lubang-lubang ini ditutup. Selepas satu bulan bahagian diantara dua lubang ituk diperiksa untuk memastikan gaharu telah mula terhasil.

Gaharu adalah resin yang terjadi hasil dari tindakbalas bahan inokulan tadi. Tikdakbalas antibody pokok untuk melawan bakteria atau fungus yang menyerang okok tersebut.

sumber: Jahaniwalit.com

3 comments:

  1. alaikum! Sy punya kebun Gaharu di jln Poros Bontang-Samarinda- Kalimantan Timur-Indonesia, ada 200 phn lbh, Jns a. malcs, umur 8-9 thn, sy cari investor untuk Assalamu kerjasama: 1. Inokulasi Ghr yg sdh ada, dan Inokulasi kayu Gaharu punya org lain, 2. anakan Gaharu ( ribuan tumbuh dibawah phn Gaharu) untuk dijadikan bibit, 3. Pengembangan budidaya Gaharu, no. sy 081346261599
    Tempat : sy siapkan di Bontang- Kalimantan Timur

    ReplyDelete
  2. kami menjual 1200 pohon gaharu umur 14 tahun lokasi di kalimantan timur di jual Rp.1,5 juta/pohon hub 081322384757/085222440659

    ReplyDelete
  3. Permainan Sabung Ayam Online di Agen BOLAVITA , dengan minimal deposit hanya Rp 25.000 saja , dan minimal betting hanya Rp 10.000 saja sudah bisa mainkan permainan Sabung Ayam

    http://agensabungayam.logdown.com/post/7855576-cara-pelihara-ayam-jago-kampung-terbaru-2019

    Produk Kami Judi Sabung Ayam Online S128, SV388 & KungfuChiken.

    https://www.sateayam.vip/
    https://m1.hj128.vip/
    Daftar Sabung Ayam sv388
    Daftar Sabung Ayam Online S128

    Agen Sabung Ayam Online Bolavita Banyak Bonus dan Promo Mari Bergabung :

    Promo Sabung Ayam Terbaru 8x Win Beruntun.
    Bolavita Bisa Deposit Via OVO & GO-Pay.
    Sabung Ayam Deposit Via Pulsa XL & TSEL 25rb.

    Promo Promo BOLAVITA

    Telegram : +62812-2222-995
    Wechat : Bolavita
    WA : +62812-2222-995
    Line : cs_bolavita

    ReplyDelete